Thursday, January 4, 2007

AZ Ale no. 16

Type: Ale (4,6%)
Bryggeri: Bryggeriet Refsvindinge, Refsvindinge.
Karakter: 5/10

Her er der tale om øllen som ikke har en helt uvæsentlig rolle i forbindelse med opblomstringen af alle de danske mikrobryg som i de seneste år er dukket op. Ale no. 16 er kåret som Danmarks bedste øl og som en af de bedste i verden - begge dele i år 2000. Om man så er enig er en anden snak. Det er i hvert fald et faktum at den har været med helt fra starten af ølbølgen og den bliver der også når vandene lægger sig igen. De har ramt noget rigtigt på Østfyn.

Ale no. 16 er en overgæret, meget mørk øl. Den har ikke nogen nævneværdig duft, men det er heller ikke den stærkeste øl. Min erfaring siger mig at øl med højere styrke også ofte har en kraftigere duft. Jeg har igen fået fat i en relativt maltet øl men denne er ikke så gal som mange af de andre i samme kaliber. Ud over smagen af malt er der ikke så meget at sige andet end at den smager af øl. Der er ikke så meget "brus" i den som man sommetider oplever hvilket jeg finder positivt - nu hedder det også en ale så det er jo på sin plads.

Den er ikke så tosset, men skal jeg være helt ærlig så mener jeg godt nok at den har fået en status i det danske øllandskab som er lige høj nok. Der findes mange andre som er ligeså gode og der findes bestemt også dem som er bedre. Med andre ord så sniger den sig ikke længere op end midten af karakterskalaen her på bloggen.

Hvis du vil læse mere om bryggeriet og hvilke øl de ellers brygger så kan du kigge på deres hjemmeside som du finder her: Bryggeriet Refsvindinge.

No comments: